Skip to: Content | Sidebar | Footer

گزارش صعود به قله توچال (پیمایش خط الراس کلکچال به توچال) ۲۸ و ۲۹ مهر ۱۳۹۰

پارک جمشیدیه، حوالی غروب پائیزی ۲۸ مهر ماه ۱۳۹۰

مهدی و مهزیار عزیز سرپرستان گروه ۲۱ نفره‌ای بودند که قصد صعود به ۵ قله: کلکچال، لزون شرقی (پیاز چال)، لزون غربی، برفچال و در نهایت توچال را داشتند.

یک ربعی به ساعت ۵ بعدازظهر مانده بود که حرکت را آغاز نمودیم. بی وقفه و مستمر، تا ساعت ۷ قدم برداشتیم. ساعت ۷ در اردوگاه کلکچال بودیم.

کمی آب برداشتیم و ۲ ساعت دیگر به گردنه زین اسبی رسیدیم. طبق برنامه قبلی در همین مکان چادرها را برافراشتیم و بعد از شام خوابیدیم. باد شدیدی بود و سرمای هوا هم مزید شده بود تا خواب خیلی راحت و آرامی را تجربه نکنیم. در ارتفاعات، شبهای تهران به مراتب زیباتر است. اگر سرمای هوا رخست می‌داد تصاویر بی‌نظیری در جلوی چشمانمان بود. چه کنیم که چاره‌ای نبود جز پناه بردن به درون چادرها.

صبح جمعه مورخ ۲۹ مهر ماه ۱۳۹۰، ساعت ۵ از خواب برخواستیم و بعد از خوردن صبحانه و جمع کردن چادرها و عکاسی، ساعت ۷:۲۰ دقیقه حرکت کردیم به سمت قله کلکچال.

یک ساعت طول کشید تا رسیدیم به قله کلکچال.

ساعت ۸:۴۰ دقیقه از قله کلکچال حرکت کردیم و یک ساعت و ده دقیقه دیگر بر روی قله لزون شرقی (پیاز چال) بودیم.

فاصله بین لزون شرقی و غربی را ۲۵ دقیقه‌ای طی کردیم و ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه بر فراز قله لزون غربی قرار گرفتیم. توقفمان بر روی قله لزون غربی چند دقیقه بیشتر نبود.

قبل از رسیدن به قله برفچال مه آروم آروم مسیرمان را پوشاند و هوا کاملا” سرد شد. ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه بر فراز قله برفچال بودیم، و تنها به اندازه عکس گرفتن توقف کردیم و خیلی سریع حرکت به سمت قله توچال را آغاز نمودیم. دمای هوا در این زمان ‏‏‏(‏‏‏C‏° ۵-) بود.

ساعت ۱:۱۵ دقیقه بر روی قله توچال بودیم. برف ملایمی در حال باریدن بود و کم‌کمک نوازش اولین برف‌های قله توچال را بر روی شانه‌هامان حس کردیم.

نیم ساعتی بر روی قله بودیم و بعد به دو گروه تقسیم شدیم. یک گروه ۶ نفری متشکل از: مهزیار، فربود توسلی، فربود بهمنی، حسین، مسعود و شاهین به سرپرستی مهزیار از مسیر شیرپلا بازگشتند و یک گروه ۱۵ نفری هم همراه با مهدی عزیز با تله‌کابین بر بام تهران نشستند. گروه اول ساعت ۳:۱۰ دقیقه شیرپلا بودند و بعد از صرف نهار، ساعت ۴:۱۰ دقیقه به سمت دربند حرکت کردند و گروه دوم هم ساعت ۳:۵۰ دقیقه بر بام تهران بودند.

پی نوشت:‏‎‏

‏◄ با تشکر فراوان از مصطفی جان بابت تهیه و تنظیم این گزارش زیبا.‏‎

◄ این صعود مربوط به فراخوان شماره ۲۷ گروه کوهنوردی فرندفید می باشد که در تاریخ ۲۸ و ۲۹ مهر ۱۳۹۰ با حضور ۲۱ نفر از اعضای گروه کوهنوردی فرندفید انجام شد.

۲۷ دیدگاه نوشته شده است! دیدگاه خود را بنویسید:

1. شقایق گفت:

ایشالا همیشه موفق باشید و به بلندترین قله های موفقیت در زندگی صعود کنید.
    راستی من عاشق این عکس شدم 🙂

2. مهدی شامقلی گفت:

مثل همیشه عالی بود 🙂

3. فربد گفت:

مثل همیشه عالی
    ممنون از مصطفی عزیز و لیدرهای دوست داشتنی

4. سلام بر همه
    با اینکه من نبودم ولی با نوشته های مصطفی انگار من هم اونجا با شما بودم.
    مثل همیشه عالی
    ممنون از مصطفی عزیز و لیدرهای دوست داشتنی

5. منیر گفت:

ماشالله به همگی
    همیشه برفراز

6. من هم از مهزیار عزیز بابت انتخاب و چینش عکس ها (مخصوصا” عکس دوم :)) کمال تشکر را دارم 😉

7. هومن گفت:

درود بر دوستان گرامی
    گزارش عالی. عکس های زیبا. آفرین
    بقولی خیلی مشعوف شدیم 🙂
    خوشحالم صعود خوب و لذت بخشی داشتید
    من یبار سال ۸۸ این مسیر رو رفتم. البته اون موقع نمی دونستم از این همه قله رد شدم 🙂
    شاد باشید

8. زويا نعمتيان گفت:

سلام جناب آقای مهزیار
    درود بی پایان به شما و دوستان خوبتان. من از بچه های گروه کوهنوردی مهر بانک کشاورزی هستم که دو هفته پیش در توچال افتخار آشنایی با شما و دوستانتان را داشتم. از اینکه در وبلاگ مهر بانک کشاورزی یادمان کردید متشکرم.
    درود بی پایان به شما و تمامی همنوردان دنیا. امیدوارم همیشه موفق و شاد باشید.
    با احترام نعمتیان

• مهزیار گفت:

سلام بر خانم نعمتیان عزیز
      سلامت باشید، ممنون بابت لطفی که به بنده و اعضای گروه کوهنوردی فرندفید دارید.
      افتخاری بود برای ما دیدار و همنوردی با شما دوستان عزیز بر فراز قله توچال، امیدوارم مثل همیشه موفق و بر فراز قله ها باشید. سلام و ارادت ما رو به همنوردان گروه کوهنوردی مهر بانک کشاوری برسانید.
      به امید دیدار مجدد و همنوردی با شما خوبان

9. رامین گفت:

با درود و خسته نباشید
    ممنون از سایت خوبتون من تقریبا” آرزومه که بتونم این مسیرو برم. ولی هنوز نرفتم و ممنون از اطلاعات دقیقتون، با اینکه من نرفتم این مسیرو از خوندنشم لذت بردم.

• مهزیار گفت:

سلام و درود بر رامین عزیز
      مخلصیم، خوشحالم که این گزارش مورد پسندتون قرار گرفته، امیدورم در اولین فرصت بعد از فصل سرما این مسیر زیبا رو صعود کنید.

10. سالار گفت:

سلام مهزیار جان
    میخواستم بدونم باز هم برنامه خط الراس کلک چال به توچال هست و تا یه ماه آینده برگزار میشه یا خیر؟
    ممنونم بابت همه مطالبتون

11. ‍ هنوز نباریده است، و همچنان دست های کوه و کوهنوردان برای بارش به آسمان بلند و بی پاسخ مانده است و انگار خداوندگارم قصد ندارد در روند ندانم کاری و اشتباهات ما دستی ببرد و در اصلاح وضع موجود اقدامی کند. ۲۲ دیماه است ولی می توان به راحتی به قله ۳۹۶۴ متری توچال صعود کرد و به جز چند نقطه که آفتاب کمتری می خورد و کمی برف مانده است، مسیر خشک و بازست، سال گذشته این روزها آنقدر برف باریده بود که راه برای صعود به نقطه ایستگاه ۵ تله کابین هم مشکل بود، چه برسد به صعود به قله توچال.