Skip to: Content | Sidebar | Footer

راهنمای صعود به قله توچال

بعد از مدت‌ها تصمیم گرفتم مسیر صعود به قله توچال (۳۹۶۲ متر) از یال جنوبی را همراه با عکس برای علاقمندان ارائه کنم، قله‌ای که برای کوهنوردان، پایتخت کوه‌‌های ایران و برای بسیاری از تهرانی‌ها آشنایی دیرین است.

سفر را از میدان سربند و از کنار مجسمه کوهنورد آغاز می‌کنیم.

برای شروع ۲ مسیر پیش رو داریم:

۱- مسیر کنار رودخانه یا روستای پس قلعه
۲- مسیر مستقیم به کوه

ما از مسیر شماره ۲ و از کنار ایستگاه تله سیژ سفرمان را آغاز می‌کنیم. در این قسمت از راه اگر به بالای سر خود نظری بیاندازید تله سیژ دربند را مشاهده خواهید کرد.

در ادامه مسیر در سمت راست روستای قدیمی پس قلعه را مشاهده می‌کنیم و به قهوه خانه‌های متعددی می‌رسیم. (قهوه خانه ممد تهرانی که برای من همیشه بهترین جا برای استراحت و صرف چای بوده و هست)

در ادامه مسیر و گذشتن از قهوه خانه‌ها و روستای پس قلعه اگر به سمت راست دره نگاهی بیاندازید منطقه بند یخچال را خواهید دید، که میعادگاه سنگنوردان است، این منطقه پوشیده از صخره‌های بزرگ با اشکال گوناگون است، که هر هفته در فصل بهار و تابستان شاهد حضور سنگنوردان متعددی در این مکان هستیم.

سنگ‌های مختلفی با نام‌های: مریم، اسپیلت، چکمه، شروین و… معروف‌ترین این سنگ‌ها، سنگ مریم می‌باشد که در زیر مشاهده می‌کنید:

مسیر را به سمت کمپ هلال احمر ادامه می‌دهیم.

پس از عبور از کمپ هلال احمر به کافه رجب و ابتدای دره شیرپلا می‌رسیم، از اینجای مسیر تا پناهگاه شیرپلا کلا” دره صخره‌ای می‌باشد و می‌بایست دقت فراوانی برای صعود انجام داد، در مسیر بر روی صخره‌ها طناب‌هایی نصب شده که کوهنوردان از آن برای امنیت بیشتر استفاده کنند، مسیر را ادامه و پا به دره زیبای شیرپلا می‌نهیم.

بعد از عبور از مسیر صخره‌ای دره شیرپلا، به تمیز‌ترین و خنک‌ترین آب این منطقه، یعنی (چشمه مریم) می‌رسیم.

بعد از نوشیدن آب گوارا و خنک از (چشمه مریم) مسیر را ادامه می‌دهیم و پس از چند پیچ به آخرین کلبه یا کافه در مسیر پناهگاه شیرپلا می‌رسیم، کافه آبشار دوقلو.

بعد از رسیدن به این کافه می‌توان پناهگاه شیرپلا را به وضوح در روبروی خود و در ارتفاع بالا‌تر مشاهده کنید، بسمت پناهگاه شیرپلا حرکت می‌کنیم و به پله‌های پناهگاه می‌رسیم.

به پناهگاه شیرپلا می‌رسیم و استراحت می‌کنیم، قابل ذکر است که از میدان سربند تا پناهگاه شیرپلا حدود ۲ ساعت مدام و بدون ایست در حرکت هستیم، در زیر عکس تهران را از پناهگاه شیرپلا مشاهده می‌کنید.

از پناهگاه شیرپلا مسیر را بسمت سه راهی (شیرپلا، توچال، دره اوسون) ادامه می‌دهیم. (در این مسیر اگر نگاهی به پشت سر خود بیاندازید با منظره زیر از پناهگاه شیرپلا روبررو می‌شوید)

به سه راهی (شیرپلا، توچال، دره اوسون) می‌رسیم و مسیر را به سمت توچال ادامه می‌دهیم. بعد از گذشت حدود یک ساعت و نیم به منطقه سیاه سنگ (چون این منطقه دارای سنگ‌های سیاهی می‌باشد به آن سیاه سنگ می‌گویند) و جانپناه امیری نزدیک می‌شویم. (دوستان عزیز پناهگاه شیرپلا تا جانپناه امیری حدود ۲ ساعت زمان خواهد برد، و از مسیری با شیب تقریبا” ۳۰ تا ۴۰ درجه گذر خواهید کرد)

به جانپناه زنده یاد امیری می‌رسیم، که به همت خانواده گرامی امیری بنا شده است، این کوهنورد عزیز در تاریخ ۱۳۷۳/۹/۱۹ در همین مکان بر اثر سانحه کوهنوردی فوت کردنند. (روحشان شاد و یادشان گرامی) این جانپناه تاکنون در فصل‌های مختلف مخصوصا” زمستان جان بسیاری از کوهنوردان را نجات داده است.

بعد از کمی استراحت در جانپناه امیری به سمت قله توچال حرکت می‌کنیم، در این منطقه می‌توان قله توچال را در دور دست مشاهده کرد.

کوهنوردان قدیمی به این منطقه ۷ ناز می‌گویند. در عبور از این منطقه، قله توچال چند بار در پستی و بلندی‌ها ظاهر و بعد محو می‌شود، و به همین دلیل می‌گویند قله ناز می‌کند.

به قله نزدیک می‌شویم، در این ناحیه در تمامی فصول باد کاملا” شدیدی می‌وزد، به طوری که در بعضی مواقع حرکت بسیار سخت و دشوار می‌شود.

به تابلوی قله که توسط فدراسیون کوهنوردی نصب شده می‌رسیم.

پا می‌نهیم بر فراز قله ۳۹۶۲ متری توچال، نماد کوه‌های شمال تهران، قله‌ای که بر فراز آن می‌توان قله با شکوه و با عظمت دماوند و بسیاری دیگر از قله‌های مرتفع رشته کوه البرز را مشاهده کرد.

در زیر جانپناه قله توچال (اردلان) را مشاهده می‌کنید:

نمایی از قله باشکوه دماوند از فراز قله توچال:

دوستان برای برگشت از قله ۲ مسیر پیش رو می‌باشد:

۱- همین مسیر صعود را انتخاب و بر می‌گردیم.
۲- از مسیر ایستگاه ۷ تله کابین به سمت پائین حرکت می‌کنیم، و بعد از رسیدن به ایستگاه ۵ – ۲ – ۱ به منطقه ولنجک می‌رسیم. (۴ الی ۵ ساعت)

این صعود روز دوشنبه مورخ ۱۳۸۷/۲/۳۰ توسط من و حامد (خواهر زادم) انجام شد، امیدواریم که از این گزارش لذت برده باشید.


۲۱۲ دیدگاه نوشته شده است! دیدگاه خود را بنویسید:

  1. منیره گفت:

    هر بار از خوندنش لذت می برم 🙂

  2. نرگس گفت:

    خیلی خوب و جامع بود.
    ممنون 🙂

  3. پونه گفت:

    من احساس می کنم کوه باید بهت اجازه صعود یا بالا رفتن بده…
    من تا عکس زنده یاد امیری به راحتی رد پام رو دنبال می کنم و عجب حال غریبیه!
    و از اون به بعد تولده شوقه! شوق رسیدن…
    الحق که کوه تنها نماد عرفانه…

  4. امید گفت:

    ببخشید در هنگام برگشت به ولنجک می رسیم ولی ماشین رو صبح دربند پارک می کنیم، حالا باید چیکار کنیم؟ 😉

  5. دکتر فاوست گفت:

    من یکبار تا اون پناهگاهه رفتم. ۳ ساعت تو راه بودیم. بعدش رفتیم همون پایین پناهگاه، کنار اون رودخونه کوچیکه نشستیم و یک چیزی خوردیم و استراحت کردیم. هیچ کس اونجا نبود. غیر از خانم و آقایی که داشتند آبتنی می کردند.
    موقعی رسیدم به شهر دیگه نمیتونستم راه برم. کفشهای خوبی پایم نبود.
    الان اگر خیلی هنر کنم فکر کنم تا اون هلال احمر بتونم برم.

    جایی نیست راهنمایی کرده باشه چه طور در طول زمان، آروم آروم بتونیم قله توچال را فتح کنیم؟ تو این تابستون میشه به این مقصود رسید؟
    تنهایی میشه رفت؟

    • مهزیار گفت:

      سلام دکتر فاوست عزیز
      ببخشید بابت اینکه دیر پاسخ میدم
      ۱- برنامه صعود به قله توچال برای اینکه آروم آروم صعود کنید باید حتما” مسیر رو بلد باشید و صبح زود حرکت کنید به سمت قله تا برای برگشت به شب نخورید.
      ۲- بله، تو تابستان هم میشه صعود کرد.

  6. پردیس گفت:

    سلام
    خسته نباشید
    اطلاعات بسیار جالب و مفیدی بود لذت بردم
    من هر هفته به توچال میرم و واقعا” از راهنمایی هاتون استفاده بردم
    به اندازه ای تصاویرتون جالب بود که تو وبلاگم از اونها استفاده کردم امیدارم مانعی نداشته باشه تمایل دارم آدرس وبلاگتون و تو وبلاگم اد کنم
    موفق باشید و سربلند
    پردیس

    • مهزیار گفت:

      سلام پردیس جان
      سلامت باشی عزیز، خواهش میکنم، قابل شما رو نداشت
      در مورد استفاده عکس ها در وبلاگتون با ذکر منبع هیچ مانعی نیست دوست گرامی
      موفق و شاد باشید

  7. امير گفت:

    سلام
    مدتی است به اتفاق دو دختر ۱۱ و ۱۲ ساله ام طبیعت گردی و صعود به پناهگاه های اطراف تهران مانند: (پلنگ چال – شیرپلا – کلک چال) را شروع کرده ایم، این جمعه به امید خدا از مسیر مجسمه قصد رفتن به جانپناه امیری را داریم، همیشه ترسم از این است که اگر دچار حادثه شدم تکلیف بچه هایم در کوهستان چه می شود؟! آیا امکان دارد بطریقی ما از برنامه های هر فصل شما با توجه به مشکلات برنامه ریزی با خبر شویم؟ تا هم از تجربیات ارزشمند شما بهرهمند شویم و هم از امنیت همراهی با گروه برخوردار باشیم.
    با سپاس و آرزوی دیدار

    • مهزیار گفت:

      سلام امیر جان
      بسیار لذت بردم از روحیه شما و دخترهای گلتون
      باعث افتخار برای من و دیگر اعضای گروه، همنوردی با شما عزیزان
      وبلاگ من رو پیگیری کنید، فراخوان ها از همین طریق اعلام می شود، حضور خودتون رو در قسمت کامنت آن برنامه اعلام کنید
      قبل از شرکت در برنامه حتما” قوانین و مقررات گروه را مطالعه نمائید
      موفق و شاد باشید، به امید دیدار شما عزیزان

  8. حسن گفت:

    سلام
    لطفا” بفرمائید چگونه میتوان عضو گروه شما شد؟

  9. گزارش جالبی بود دوست خوبم
    آفرین

  10. Amin333 گفت:

    سلام
    لذت بردم از صعودت، خیلی حال داد.
    دیروز تا شیرپلا رفتیم، ولی به دلیل نق نق دوستان مجبور شدم ادامه ندم. دنبال یه کوهنورد پایه میگردم.
    کسی نبوووووووووووود؟ بهم خبر بدید.
    ممنوووووووووون

  11. سعيد گفت:

    سلام مهزیار جان
    منم مثل خودت کوهنوردی میکنم، قله توچال چندین سری رفتم.

  12. منیژه جمشیدی گفت:

    سلام
    گزارشت عالی بود. آفرین
    امیدوارم همیشه سلامت باشی
    منم کوهنوردم، از گروه پرواز کرج. خیلی لذت بردم. مرسی

  13. سالار گفت:

    سلام
    ببخشید اگه امکانش هست درباره صعود به توچال از کلک چال راهنمایی ام میکنید؟ ساعتش؟ زمانش؟ چند ساعت طول میکشه؟ و… (چون اگر شرایطش جور بشه تا بهمن ۱۳۹۰ قصد صعودشو با یه گروه ۴ نفره دارم)
    مرسی منتظرم

  14. جواد گفت:

    سلام دوست من
    ممنون برای گزارش خوبت
    من یه سوالی داشتم. وزن من ۱۱۶ کیلو هست. تازه کوهنوردی رو شروع کردم. اخیرا” هم تا شیرپلا رو بدون هیچ مشکلی دو ساعت و نیمه رفتم به نظرت کی میتونم برای رفتن به قله اقدام بکنم و برای رفتن به قله چه تجهیزاتی میخواد؟

    • مهزیار گفت:

      سلام جواد جان
      خواهش میکنم، خوشحالم که ورزش کوهنوردی رو شروع کردید.
      تایمی که گفتید برای شروع عالیه، بهتون تبریک میگم. البته هرگز بدنبال تند رفتن نباشید، کسانی به قله می رسند که آهسته و پیوسته می روند.
      به نظر من ۲ بار دیگه به شیرپلا برید و بار سوم تا جانپناه امیری، و بعد قله…
      البته تو این فصل که هوا کاملا” متغیر است پیشنهاد نمیکنم صعود کنید. در مورد تجهیزات هم باید: کفش کوهنوردی، لباس گرم، بارانی و تغزیه مناسب حتما” همراه داشته باشید. ۱۰۰% برای بار اول با کسی همراه شوید که تجربه صعود به قله رو داشته باشه.
      صعود موفقیت آمیزی داشته باشی دوست عزیز

  15. مريم گفت:

    سلام من و دوستانم خیلی دوست داریم توچال بریم اما تا حالا هیچکدام موفق نشدیم و مسیر رو نمی شناسیم! به این امید میخوایم بریم که احتمالا” مسیر شلوغ باشه و بتونیم صحیح و سالم به قله بریم و برگردیم به نظر شما کار خطرناکی هست با توجه به اینکه روزهای جمعه کوه خیلی شلوغه؟؟؟؟؟؟

    • مهزیار گفت:

      سلام مریم جان
      درسته که جمعه ها کوهستان تا حدودی پر تردد است ولی بیشتر از آنچه شما در مرحله صعود احتیاج به راهنما داشته باشید در مرحله فرود احتیاج به راهنما خواهید داشت. چون احتمالا” در مسیر بازگشت با تاریکی شب برخورد میکنید و باید کاملا” با مسیر آشنایی داشته باشید.
      شما در مرحله اول باید میزان توان بدنی خودتون و دوستانتون رو برای این صعود ارزیابی کنید، قله توچال قله ساده ای نیست! باید برای به موقع رسیدن و بازگشتن از قله از لحاظ جسمی آماده باشید.
      من پیشنهاد میکنم اگر شما خیلی آماتور کوهنوردی میکنید هفته اول به پناهگاه شیرپلا صعود کنید و برگردید، هفته دوم در پناهگاه شیرپلا از یکی از کوهنوردانی که به قله صعود میکنند بخواهید شما را تا جانپناه امیری همراهی کنند. هفته سوم از کوهنوردانی که از جانپناه امیری به قله میروند بخواهید شما را تا قله همراهی کنند.
      نکته قابل توجه به موقع رسیدن به قله و زود فرود آمدن است، تا در مسیر برگشت به شب برخورد نکنید (همیشه زمانی که به قله میرسید تازه نیمی از راه را پشت سر گذاشته اید). حتما” تا قبل از ساعت ۲ بعدازظهر سعی کنید به قله برسید، اگر بعد از ساعت ۳ یا ۴ به قله برسید در مسیر بازگشت حتما” به شب برخورد میکنید. پس اگر دیدید که تا ساعت نهایتا” ۲ به قله نمیرسید به صعود ادامه ندهید و برگردید. برای صعود به قله توچال سعی کنید ساعت ۵ صبح از میدان سربند حرکت کنید و تجهیزات، هدلایت و یا چراغ قوه حتما” همراه داشته باشید.
      صعود خوب و موفقیت آمیزی رو براتون آرزو میکنم

  16. مهرنوش گفت:

    با سلام و احترام
    گزارش بسیار خوبی نگاشته اید، فقط ای کاش به زمان و ساعات طی شده در مسیرهای مختلف و در نهایت صعود هم اشاره ای می کردید.

  17. علیرضا گفت:

    سلام
    پیروز باشید

  18. جواد گفت:

    سلام
    من به این اعتقاد رسیدم که برای کوهنوردی باید اول در درونمون به کاری که میخوایم بکنیم ایمان داشته باشیم. شما به من توصیه کرده بودی برای رفتن به قله توچال اول چند بار تا سنگ سیاه برم، ولی بار اول تا شیر پلا رفتم دفعه دوم تا قله البته همراه خوبی هم داشتم. جای همتون خالی هفته قبل هم قله سبلان رفتم. مهم اینه که خودمونو باور داشته باشیم.

  19. mohsen گفت:

    سلام
    متشکرم از راهنمائی خوب شما که مسیر فتح قله توچال را به من آماتور نشان دادید.
    فقط سوالی که می ماند این است که در گرمای فصل تابستان یعنی تیر، مرداد و شهریور که هوا کاملا گرم است در طول مسیر به چه لوازمی واقعا” احتیاج پیدا می شود؟ که در کوله پشتی خود قرار دهیم تا از حمل بار اضافه جلوگیری شود و سوال دیگر این که آیا در بین مسیر پناهگاه امیری و قله توچال چشمه آب قرار دارد یا باید چند قمقمه آب با خود حمل کنیم؟
    با سپاس فراوان از شما

    • مهزیار گفت:

      سلام محسن جان
      خواهش میکنم کوهنورد…
      کلا” همیشه در کوه مواد قندی، تغزیه پر کالری، طناب انفرادی، هدلایت و باطری اضافه همراه داشته باشید. دقیقا” در زیر جانپناه امیری یک چشمه وجود داره که میتونید آب مورد نیاز خودتون رو جهت صعود تامین کنید.
      براتون صعودهای بیشتر و بی خطری رو آرزو میکنم.

  20. عرفان گفت:

    سلام قربان
    آیا روی قله یا اطراف اون امکان چادر زدن برای شب وجود داره و کلا” برای خوابیدن امنیت داره؟
    ممنون از راهنمائیتون

    • مهزیار گفت:

      سلام عرفان جان
      بله وجود داره، و امنیت هم داره. ولی بهتره برای شبمانی بر روی قله توچال به جانپناه فلزی (اردلان) که بر روی قله است بروید و شب را در آنجا سپری کنید.
      موفق باشی دوست عزیز

  21. جواد گفت:

    سلام
    خدا بخواد سال دیگه قصد صعود به دماوند رو دارم، لطفا” در مورد تغذیه و کارهایی که برای جلوگیری از ارتفاع زدگی مناسبه توضیح دهید.
    ممنون

    • مهزیار گفت:

      سلام جواد جان
      امیدوارم صعود خوب و موفقیت آمیزی رو تجربه کنید.
      برای کسب اطلاعات در مورد تغذیه در کوهستان اینجا و برای کسب اطلاعات در مورد بیماری های ارتفاع اینجا را مطالعه نمائید.
      موفق و شاد باشید

  22. درود بر مهزیار عزیز
    مثل همیشه مطالب تک و کم نظیری می نویسی.
    شاید قله توچال را همه ما بارها صعود کرده باشیم ولی تا بحال گزارشی به این زیبایی ندیده ایم.
    شاد باشید و پایدار
    مساعدیان

  23. پدرام گفت:

    دوست عزیز واقعا” لذت بردم.
    من خارج هستم ایشالله تا ۲-۳ هفته دیگه میام که برم کوه. به نظر شما در فصل زمستان نیز این کار برای فرد مبتدی مثل من امکان پذیر است؟

  24. علی گفت:

    با سلام
    میخواستم ببینم نظرتون راجع به پائین اومدن از دامنه شمالی و رفتن به شکرآب و آهار چیه؟
    توی زمستون ممکنه؟

  25. محمد عسگری عماد گفت:

    سلام، ضمن خسته نباشید از گزارش زیبایتان از صعود به قله توچال سوالی داشتم، آیا میشود در فصل زمستان تا جانپناه امیری بدون همراه صعود کرد؟ یعنی مسیر مشخص است یا خیر و در فصل بهار چطور؟ و از جانپناه امیری تا قله آیا مسیر مشخص است یا خیر؟

  26. مرضیه گفت:

    سلام، متشکرم از گزارش عالی که تهیه کرده بودید. تا به حال به قله توچال نرفتم امسال ۲۳ فرودین قصد صعود به قله رو دارم. امیدوارم با توجه به گزارشی که از شما گرفتم صعود خوبی داشته باشم.
    براتو ن آرزوی موفقیت در تمامی مراحل زندگی رو دارم.

    • مهزیار گفت:

      سلام مرضیه جان
      ممنون از محبت شما
      نکته قابل توجه به موقع رسیدن به قله و زود فرود آمدن است، تا در مسیر برگشت به شب برخورد نکنید (همیشه زمانی که به قله میرسید تازه نیمی از راه را پشت سر گذاشته اید). حتما” تا قبل از ساعت ۲ بعدازظهر سعی کنید به قله برسید، اگر بعد از ساعت ۳ یا ۴ به قله برسید در مسیر بازگشت حتما” به شب برخورد میکنید. پس اگر دیدید که تا ساعت نهایتا” ۲ به قله نمیرسید به صعود ادامه ندهید و برگردید. برای صعود به قله توچال سعی کنید ساعت ۵ صبح از میدان سربند حرکت کنید و تجهیزات، هدلایت و یا چراغ قوه حتما” همراه داشته باشید.
      صعود خوبی رو براتون آرزو میکنم.

  27. hamidreza گفت:

    سلام رفیق
    سایت جالبی داری مطالبشو همیشه میخونم…
    میخواستم اگه میشه در مورد لوازم کوه یکم کمکم کنی…
    توچال زیاد میرم ولی لوازمم حرفه ای نیست….
    یه مارک خوب برای لوازم کوه اگه بهم معرفی کنی ممنون میشم…
    البته قیمتش نجومی نباشه…
    ممممممنونم رفیق…

  28. امیرحسین گفت:

    خواستم تشکر کنم از این کوهنامه (استعاره از سفرنامه) جامع و کامل شما

  29. غلامرضا گفت:

    با سلام و تشکر
    بسیار جالب بود و من دیروز برای اولین بار تا شیرپلا و بعد ایستگاه ۵ رفتم و بسیار انرژی بالایی بهم داد و لذت بردم البته در برگشت از تله کابین استفاده کردم چون خیلی به زانوهام فشار میاد.
    اگر راهنمائیم کنید ممنون میشم.

  30. پريناز گفت:

    سلام
    من و تعدادی از دوستان قصد داریم این هفته به قله توچال بریم. البته در ٢ هفته قبل مسیر اوسون – ایستگاه ۵ و شیرپلا – ایستگاه ۵ رو رفتیم. این بار هم برنامه داریم شب در پناهگاه شیرپلا اقامت کنیم و صبح زود به قله بریم. به نظر شما خطر ارتفاع زدگی وجود دارد؟ از راهنمائیتون برای زمانبندی بالا رفتن و همچنین پایین آمدن ممنون میشم. البته ما قصد داریم مسیر برگشت رو با تله کابین برگردیم. مشکلی که نداره؟

    • مهزیار گفت:

      سلام پریناز جان
      شبمانی در پناهگاه شیرپلا اصولا” مشکل ارتفاع زدگی ندارد.
      سعی کنید ساعت ۶ صبح از شیرپلا به سمت جانپناه امیری و قله حرکت کنید. تله کابین در ماه رمضان ۱ ساعت زودتر تعطیل میشه و فکر میکنم در حال حاضر ایستگاه ۷ به ۵ و بالعکس فعال نیست! قبل از صعود حتما” با مسئولین تله کابین چک کنید. برای اینکه به شب برخورد نکنید ساعت ۲ یا ۳ بعدازظهر فرود رو آغاز کنید.
      صعود خوبی رو براتون آرزو میکنم

  31. مرتضي گفت:

    من و دوستم آقا روزبه در تاریخ ۱۳۹۲/۰۶/۲۱ از کنار مجسمه کوهنورد دربند تا قله توچال را در عرض ۳:۲۰ دقیقه صعود کردیم، یعنی ساعت ۵:۳۰ صبح میدون دربند بودیم، ساعت ۶:۵۰ صبح از آب کنار پناهگاه شیرپلا خوردیم و راه ادامه دادیم، ساعت ۷:۴۰ در سیاه سنگ (جانپناه امیری) بودیم، ساعت ۸:۳۰ در قله توچال بودیم. میخواستم از شما بپرسم که از تایم صعود سرعتی قله توچال خبر دارید؟ میشه لطف کنید به من بگید؟ خیلی ممنون، البته اینم بگم من ۵۲ ساله هستم

    • مهزیار گفت:

      سلام بر آقا مرتضی عزیز
      زمان صعودتون بسیار عالی بوده و کمتر کسی میتونه با تایم ۳ ساعت قله توچال رو صعود کنه…
      راستی دست ما رو هم بگیرید 😉

  32. پریناز گفت:

    درود و سلام
    من می خواستم با تعدادی از دوستان، این هفته از مسیر شیرپلا بریم قله توچال. به نظر شما نیاز به تجهیزات خاص و زمستانه می باشد؟ شما از چه ارتفاعی انتظار زمین برفی رو دارید؟

    • مهزیار گفت:

      سلاو و درود بر سلام پریناز عزیز
      ۱- حتما” پوشاک گرم و زمستانی همراه داشته باشید.
      ۲- برف از ارتفاع ۳۵۰۰ به بالا، یعنی دقیقا” از جانپناه امیری به بالا نشسته، البته خیلی کمه.

  33. حسن گفت:

    سلام به همه دوست داران طبیعت زیبای ایران عزیز خصوصا” کوهنوردان و تمامی دست اندرکاران این ورزش مفرح و مظلوم جامعه ورزشی ایران که در محاق دوران سختی را سپری میکند البته اگر نبود همت دوست داران این ورزش تا حال حتما به فراموشی رفته بود حدود ۳۰ سال هست که کوه های ایران و بعضی کشورهای همسایه را فتح کردم، تمامی ارتفاعات بلند ایران را را طی کردم: دماوند / سبلان / دنا / بینالود / نیزوار / سهند / تفتان / شیرکوه / کهار / ناز / تمامی ارتفاعات البرز مرکزی و تمامی ارتفاعات زاگرس را طی کردم و آرارات و استانخان / علی بابا / کیشان و خیلی جاهای دیگر را… اما هیج جا مثل ایرانی ها با صفا ندیدم خصوصا” همنوردان عزیزم در دل کوهستان که همه به همدیگر احترام میگذارند فارغ از نوع جنسیت همنوردان و سنشون که شایسته و قابل تقدیر هست.

  34. مهدی گفت:

    با سلام
    خسته نباشید برادر
    من از جزیره کیش (جنوب ایران) هستم و متاسفانه از نعمت هایی که در اختیار شماست بی بهره…
    از همین جا خدا قوت میگم

  35. على گفت:

    سلام
    اونجا فراموش کردم بگم که از ملاقات غیر منتظره شما در این مسیر خیلی خیلی خوشحال شدم 🙂
    با آرزوی سالی پر از موفقیت ؛)

  36. مهران گفت:

    سلام دوست عزیز ، خیلی وبلاگ جامعی دارید، من و دوستم آماتور هستیم ولی شیرپلا رو چند بار رفتیم، میخواستم بدونم آیا ما پنجشنبه بعدازظهر شیرپلا باشیم اونجا جا برای خواب به ما میدهند؟ تا ۶ صبح صعود را به سمت توچال آغاز کنیم.
    با تشکر

  37. امین گفت:

    سلام یه سوال مهم دارم میشه بفرمائید این قله جهت صعود دو نفره امنه؟ (زن و شوهری) و اگر بهم بگین که در چه زمانبندی حرکت کنم خوبه؟
    ممنون میشم

    • مهزیار گفت:

      سلام امین جان
      بله امنه، حتما” ساعت ۵ از میدان سربند (مجسمه) بسمت قله حرکت کنید، حدودا” ۷ ساعت برای صعود و ۴ ساعت برای فرود زمان لازم دارید. سعی کنید تا ساعت ۱ بعدازظهر به قله برسید و حتما” ساعت ۲ یا ۳ بعدازظهر فرود رو آغاز کنید که به شب نخورید.
      موفق باشید

    • سعید عسگری گفت:

      سلام امین
      پیاده از ورودی تا قله فکر کنم ۵ یا ۶ یا ۷ ساعت طول بکشه، امن بودن قله رو نمیدونم، ولی ساعت ۶ صبح به طرف قله حرکت کن، برگشت میتونی از ایستگاه ۷ با تله کابین برگردی.

  38. سعید گفت:

    سلام مهزیار
    میشه بگی کلا” چند ساعت تا قله از پائین راه هست؟
    و برگشت چند ساعته؟
    کلا رفت و برگشت چند ساعت میشه؟

    • مهزیار گفت:

      سلام سعید جان
      حدودا” ۷ ساعت برای صعود و ۴ ساعت برای فرود زمان لازم دارید.
      کلا” رفت و برگشت ۱۱ ساعت. البته این زمان برای افراد مبتدی می باشد، در صورت آماده بودن بدنتون میتونید با زمان خیلی کمتری صعود کنید.

  39. امیر گفت:

    من و دوستام با اینکه اولین بارمون بود رفتیم به کوه ولی با راهنمایی های مفیدتون باعث شد به سلامت بریم و برگردیم.

  40. shahram گفت:

    بسیار خوب و مفید

  41. بابک گفت:

    با تشکر از مطالب مفیدتان
    سوالم این بود که:
    ۱- مسیر فرود از قله توچال تا ایستگاه ۷ تله کابین چقدر زمان می برد؟
    ۲- آیا از جانپناه امیری مسیر مستقیم به سمت تله کابین توچال وجود دارد بدون اینکه نیاز به صعود به قله توچال یا فرود به سه راه (شیرپلا – اوسون – امیری) باشد؟

  42. جواد دادخواست گفت:

    سلام
    من موقع برگشت از قله توچال بر اثر فشار انگشتان پا با جلوی کفش دچار سیاه شدن ناخن ها و تجمع آب زیر ناخن شدم. با توجه به اینکه وزنم ۱۱۰ کیلو است آیا این مشکل طبیعی است یا اشکال از کفش؟
    کفشم از نوع پوتین آمریکایی است.

    • مهزیار گفت:

      سلام جواد جان
      مطمئنا” طبیعی نیست! احتمال زیاد مشکل از کفشتونه، پوتین های سربازی (آمریکایی) کفشهای مناسبی برای کوهپیمایی های نیمه سنگین و سنگین نیست.

  43. اسحق گفت:

    با سلام
    بنده یک ماه پیش رفتم توچال، یکی از ناخنهای شست پایم مقداری سیاه شده و انگشتم کمی حالت کرخی هم دارد و موقع راه رفتن کمی درد میکند و نشانی از بلند شدن ناخنم نیست. آیا با این شرایط هفته بعد میتوانم سهند بروم.
    با تشکر

  44. با سلام و تشکر از شما، عالی بود بهتون خسته نباشید جانانه میگم.
    لطفا” بگید چند ساعت طول کشید از میدان سربند تا قله برسید؟

  45. علی گفت:

    با سلام
    جمعه گذشته از اصفهان اومدم تهران و ساعت ۷ صبح تو کوچه های اطراف ماشین را پارک کردم و از کنار کلانتری صعود را شروع کردم. متاسفانه با راهنمایی غلط یه کوهنورد راه را به بی راهه رفتم از دربند به یه هتل رسیدم و از اونجا به ایستگاه ۵ رسیدم و از اونجا تا نزدیک ایستگاه ۷ رفتم. اما با توجه به زمان محدودم ساعت ۱۲ برگشتم به نظر شما چقدر راه را به بیراه رفتم؟

    • مهزیار گفت:

      سلام علی جان
      شما به سمت هتل اوسون رفتید و از اونجا به سمت ایستگاه ۵، اگر حدود ۱ کیلومتر بالاتر از هتل اوسون که به ۲ راهی رسیدید راه سمت راست رو می رفتید بر روی یال اصلی مسیر صعود قرار می گرفتید. خوب کاری کردید که زود برگشتید، البته اگر نیم ساعت دیگه ادامه می دادید به قله توچال می رسیدید. ولی در کل مسیر اصلی صعود به قله توچال از مسیر پناهگاه شیرپلا است.

  46. محمد گفت:

    سلام
    از گزارش زیبایتان بسیار لذت بردم، یک سوال هم داشتم.
    از شیرپلا تا قله توچال بطور مداوم چند ساعت کوهپیمایی دارد؟

  47. مسعود گفت:

    سلام خدمت همنورد عزیز
    من در تاریخ ۱۳۹۴/۱۱/۱۸ به امید خدا عازم قله توچال هستم، یه جورایی صعود زمستانه هست
    محتاج دعای خیر شما هستیم
    ایشالا سال دیگه قله کلیمانجارو

  48. مجید یوسف طالشی گفت:

    ممنون دوست گرامی
    من امشب، شب ۲۲ بهمن ۹۴ از رامسر راه میفتم، با اینکه یک بار صعود زمستانی رفتم، اما باز هم از راهنمایی شما ممنونم.

  49. سعید گفت:

    سلام
    ببخشید بهترین و مناسبترین فصل و زمان صعود عمومی (نه تخصصی) به قله توچال چه موقع است؟
    ممنون

  50. حامد گفت:

    فوق العاده عالی و کامل نوشتین، سپاسگذارم.
    به امید خدا پس فردا ۱۳۹۵/۱/۵ از دربند صعود میکنیم

  51. کامبی گفت:

    خسته نباشید
    آقا زیبا بود خاطراتمون زنده شد.
    دوباره مرسی

  52. گلبهار گفت:

    سلام و خدا قوت خدمت شما
    از توضیحات بسیار جامعتون راجع به مسیر صعود بسیار سپاسگزارم.
    راهنمای بسیار خوبیست، انشاا… اگه قسمت باشه این هفته صعود از این مسیر خواهیم داشت.

  53. امیر گفت:

    من تابستان احتمالا ۱۸ تیر به بعد میخوام برم دماوند (جبهه جنوبی)
    خوشحال میشم با من بیای، من انفرادی میرم
    اینم شمارمه ۰۹۱۹۲۹۲۲۰۲۹ امیر کرمانی

  54. mosa javan گفت:

    باسلام و عرض خسته نباشی خدمت دوست خوبم جناب مهزیار عزیز
    میخواستم از اوضاع مسیر قله توچال بپرسم که الان برف داره نیاز به تجهیزات خاصی نداره…
    اواخر خرداد ماه اگه قسمت شد میخواستم با گروهی از دوستانم به قله توچال صعود کنم …
    متشکرم

    • مهزیار گفت:

      سلام موسی جان
      مخلصیم دوست عزیز
      الان قله توچال برف نداره! و احتباج به تجهیزات زمستانی نخواهی داشت
      صعود خوب و بی خبری رو براتون آرزو میکنم

  55. محمدرضا از کوهدشت گفت:

    سلام دوست عزیز
    ممنون از اطلاعات خوبتون که گذاشتین
    ما بعدظهر روز پنجشنبه به سمت قله توچال حرکت میکنیم، بهترین جا به نظر شما برای شبمانی کجاست؟
    اگه امکان داره راهنمایی کنین

  56. سیدمحمدعلی دستغیب گفت:

    سلام
    خیلی عالی و مفید بود، تصاویر هم بسیار جذاب و زیبا بود.
    ممنون

  57. علی گفت:

    سلام دوست عزیز
    گزارش مفید و کاملی بود، خیلی به اطلاعاتم اضافه کرد
    فقط یک سوال داشتم: برای صعود به قله توچال تا چه حد به تجهیرات کوهنوردی احتیاج است (چون من وسایل کاملی ندارم و شدیدا علاقه به این صعود دارم) و اینکه چقد زمان مورد نیازه؟
    یک سوال دیگه: میخوام برای اولین بار قله توچال رو تجربه کنم (کوه هایی مثل آهار و… رو تجربه داشتم) میخواستم بدونم که از لحاظ امنیتی چجوریه؟ چون به احتمال زیاد بصورت انفرادی این مسیر رو طی کنم
    ممنون میشم قسمتی از تجربه هاتونو در اختیارم بگذارید 🙂

    • مهزیار گفت:

      سلام علی جان
      خواهش میکنم، خوشحالم که این گزارش براتون مفید بوده
      ۱- تجهیزات لازم برای صعود به هر قله ای بستگی به موارد گوناگونی دارد، ولی اصلی ترین این موارد (آب و هوای) منطقه صعود است. حداقل وسایل برای صعود به قله توچال در فصل نورمال (تابستان) کفش مناسب، کوله، وعده غذایی، تنقلات قندی، چراغ قوه و پوشاک مناسب می باشد. حداقل زمان صعود (برای افراد مبتدی) حدود ۷ ساعت رفت و ۵ ساعت برگشت خواهد بود. (البته به میزان آمادگی جسمانی فرد متغییر است)
      ۲- از لحاظ امنیتی مشکلی نخواهید داشت (صعود خود را فقط در روز جمعه و ساعت ۵ صبح آغاز کنید و از کوهنوردانی که در مسیر صعود هستند اطلاعات لازم را در مورد مسیر درست صعود کسب کنید)
      موفق باشی رفیق

  58. فرخ قدوسی گفت:

    بسیار عالی و جامع
    خیلی زحمت کشیدید
    متشکرم

  59. توانا باشيد گفت:

    با سلام و احترام
    امیدوارم همیشه سلامت و شاد باشید
    ممنون از اطلاعات ارزشمند شما بزرگوار

  60. احمد گفت:

    سلام
    برای اولین بار میخوام تا ایستگاه پنجم برم، چقدر زمان میبره؟
    در ضمن من دربند، درکه، کلکچال رو هر کدوم چندین بار رفتم و تا ایستگاه آخر توچال چقدر زمان میبره؟
    ممنون از شما

    • مهزیار گفت:

      سلام احمد جان
      مدت زمان دقیق صعود بستگی به آمادگی جسمانی و شرایط آب و هوا داره… ولی در بهترین حالت از پارکینگ ولنجک تا ایستگاه پنج تله کابین حداقل ۳ ساعت و از ایستگاه پنج تا ایستکاه هفت حداقل ۲ ساعت زمان لازمه.
      موفق باشی دوست عزیز

  61. كامران گفت:

    سلام
    مطلب و راهنمایی بسیار جالبى بود.
    من خودم از علاقمندان کوهنوردى هستم، ولى متاسفانه ٢ سال است که بخاطر عمل کمر نمیتونم کوهنورد طولانى بکنم. یکى از دوستانم که اهل روسیه است در حال حاضر در تهران است و به کوهنوردى علاقه دارد و من با ترجمه این مطلب تونستم که به خوبى ایشان را براى رفتن به توچال راهنمایی کنم و ایشان هم بسیار از رفتن به این کوه لذت برده بود. نکته جالب این بود که این دوست روس از من سوال میکرد که با وجود فاصله بسیار کم این کوه از شهر، چرا همه ساکنان تهران آخر هفته به کوهنوردى نمیپردازند؟
    به هر حال از شما بابت این مطلب مفید تشکر میکنم

    • مهزیار گفت:

      سلام کامران جان
      خواهش میکنم، خوشحالم که این مطلب مفید بوده براتون
      والا جواب سوال دوستتون فکر کنم این باشه که: همیشه انسانها قدر داشته هاشون رو نمی دانند…
      موفق باشید

  62. رومینا گفت:

    ممنون از توضیح جالب و کاربردیتون

  63. حمید گفت:

    با سلام و تشکر
    اوایل اردیبهشت نزدیک قله، ارتفاع برف چقدر است؟

  64. رضا ش گفت:

    سلام مهزیار عزیز
    متن بسیار جامعی نوشتید. خیلی زحمت کشیدید. متشکرم.
    سوالی داشتم: من ایران زندگی نمیکنم اما در هر سفر به وطن کوهپیمایی تو برنامه ام هست. من فقط یک بار تا پناهگاه شیرپلا رفتم. همین تابستان گذشته هم بود. می خواستم دو هفته دیگر (اردیبهشت) تا قله توچال بالا برم. تجهیزات زمستانه هم دارم اما تنها هستم. آیا تنها صلاح میدانید؟ اگر نه کجا میشود با دوستان علاقمند آشنا شده و همراه شد؟ مثلا عضویت در کلوپ کوهنوردی. از پیشنهادات شما متشکر میشوم.
    ارادتمند. رضا

  65. سارا گفت:

    سلام
    من تا به حال کوهنوردی‌ نکردم اما خیلی دوست دارم برای یه بارم که شده امتحان کنم، اما مشکلی که هست از ارتفاع کمی‌ میترسم و یکبار هم از شیب خیلی‌‌ زیاد سقوط‌ کردم و آسیب‌ زیادی دیدم‌ که همین باعث شده که از کوهنوردی‌ کمی‌ بترسم، حالا سوالم اینه که ‌ امن ترین و ساده ترین مسیر تردد کدوم مسیره؟

  66. سید امیر گفت:

    داداش عالی بود
    از بچه های نیشابور هستم، مطلبتون بسیار کامل و جامع بود.
    ایشالا صعودهای بسیار زیبایی در آینده با هم خواهیم داشت، اگر که افتخار بدید. 🙂

  67. حامد گفت:

    درود
    لطفا در مورد تجهیزات در این فصل توضیح کاملی میفرمایید؟ ممنونم
    بنده عکاس هستم و دوربین و وسایلم سنگین هست… بارها دارآباد رفتم، ولی به صورت آهسته، میتونم قله توچال رو فتح کنم؟

    • مهزیار گفت:

      سلام و درود حامد جان
      با همان تجهیزاتی که به قله دارآباد صعود کردید می توانید به قله توچال نیز صعود نمائید با توجه به اینکه حتما” صبح خیلی زود صعودتون رو آغاز کنید و هدلایت، وعده غذایی و کفش مناسب همراه داشته باشید.
      موفق باشی حامد جان

  68. از دیار دنا پاتاوه سی سخت کهگیلویه و بویراحمد گفت:

    با تشکر، مطالب آموزشی مناسبی بود.

  69. صوفی گفت:

    سلام مازیار جان
    احساس میکنم از اسمت که کرد باشی، درود بر شرفت داداش.
    علاقه زیادی دارم به صعود کوه…
    لطفا” بیشتر راهنمائیم کنید ۰۹۱۸۰۸۶۱۱۷۶

  70. صوفی گفت:

    مرسی مهزیار جان
    هنوزم منتظر راهنماییت هستم، ساکن تهرانم دوستدارم برم قله توچال، خیلی دلم میخواد اما آشنایی ندارم چه روزی و چه ساعت و از کجا آماده باشم.
    بهتر است بتوانم با هموطنای گل بروم قله…
    با تشکر اگه قسمت بشه

  71. محمد حسن گفت:

    سلام
    از خواندن سفرنامه توچال لذت بردم
    ساکن لاهیجانم و معمولا جمعه ها به کوه های اطراف شهر می روم
    امیدوارم مطلب شما انگیزه کافی برایم جهت صعود به توچال فراهم کرده باشد.

  72. Man گفت:

    سلام
    برای صعود راه پلنگ چال بهتره یا دربند؟

  73. هومن گفت:

    سلام
    من هشت ماهی است که مجددا کوه میرم، بعد از حدود هفده سال… نوزده سال پیش قله رفتم الان هم تا پناهگاه کلک چال حدود ۲ ساعت و پنجاه دقیقه میرم. فکر می کنید با قدم آهسته بتونم حدود ۹ ساعت تا قله برم استاد؟ البته وزنم حدود ۱۱۵ کیلو است ولی آمادگی بدنیم نسبتا خوبه…

  74. هامان گفت:

    سلام خسته نباشد، یه سوال داشتم.
    تو مسیر کوهنوردی دربند از هر کدوم از ایستگاهای تله سیژ میشه برگشت؟ مثلا کسی رفته تا ایستگاه ۳ و قصد برگشتن داره میتونه از همونجا با تله سیژ برگرده؟

    • مهزیار گفت:

      سلام هامان جان
      ممنون دوست عزیز
      مسیر تله سیژ دربند فقط ایستگاه ابتدا و انتها داره! فکر کنم منظورتون تله کابین ولنجک می باشد.
      در تله کابین توچال ایستگاههای ۱ و ۵ و ۷ قابلیت سوار و پیاده شدن داره، مثلا زمانیکه از قله توچال بر می گردید می تونید در ایستگاه ۵ سوار و در ایستگاه ۱ (ولنجک) پیاده بشید.
      البته باید در نظر داشته باشید که تله کابین فقط روزهای جمعه و نهایتا” تا ساعت ۴ بعدازظهر فعال می باشد. (قبل از استفاده حتما” تلفنی با مسئولین مربوطه چک نمائید)

  75. عباس احمديان گفت:

    ممنون از مطالب خوب و عکسهای زیبایی که گرفتید.

  76. شهاب گفت:

    شرح خیلی شیرینی دادین، وصف العیش نصف العیش
    ایشالا توی بهار حتما” یه صعود از همین مسیر می کنم.

  77. ابوالقاسم گفت:

    باسلام
    من کوهنورد نیستم، ولی سال ۹۶ در طول سی روز ۳ بار قله دماوند رو صعود کردم، آیا توچال رو میتونم صعود کنم؟
    چون هفت ماه است اصلا تمرین کوهنوردی نداشتم!

  78. حسین گفت:

    سلام
    دم شما گرم که همچین مطلب زیبا و بدرد بخوری تهیه کردی!

  79. ارمیتا گفت:

    سلام خوبین؟
    وبلاگتون عالی بود.
    یه سوال از خدمتتون داشتم، من چون خودم به تنهایی میخام درکه برم فقط کوه درکه و کوهپیمایی بقول معرف برا تندرستی و انرژی گرفتن میخواستم بدونم کوه درکه به توچال که نمیره چون یه لحظه موندم چجوری درکه برم که فقط کوه درکه رو طی کنم.

  80. حسن پلرودی گفت:

    سلام ممنون بابت اطلاعاتتون
    جناب بنده به همراه دوستان برای اولین بار به امید خدا میخوایم صعود کنیم از مسیر شیرپلا، خواستم بپرسم آب آشامیدنی تو مسیر و قله موجود هست و یا همراه خودمون ببریم!؟ این جمعه صعود میکنیم.
    با تشکر از شما hassanpolrudi@

    • مهزیار گفت:

      سلام حسن جان
      من شرمندم که اینقدر دیر جواب سوالتون رو میدم، میدونم که صعودتون انجام شده ولی برای آینده شاید بدردتون بخوره…
      در مسیر صعود ۳ منطقه آب سالم خواهید یافت:
      ۱- چشمه مریم (در زیر دره پناهگاه شیرپلا)
      ۲- پناهگاه شیرپلا
      ۳- چشمه کنار جانپناه امیری

  81. حامد گفت:

    دمت گرم که هنوز وبلاگ را زنده نگه داشتی
    گزارش خوبی بود، بعد از ده سال من حال کردم
    شاد و سربلند باشید

  82. هوشنگ صدیق گفت:

    سلام
    بسیار دقیق مسیر رفتن به توچال را با عکسهای زیبا تشریح کرده اید.
    ضمن تشکر از جنابعالی، اگر میسر است بفرمائید علاوه بر لباس و پوتین مناسب برای ایمنی بیشتر چه تجهیزات دیگری لازم است همراه کوهنورد باشد؟ یا از کجا و چه منابعی میشود این اطلاعات را کسب کرد.

    • مهزیار گفت:

      سلام
      مخلصیم، خوشحالم که این مطلب مورد توجه شما واقع شده
      با خیلی از وسایل میتونید صعودی ایمن و راحت تری داشته باشید
      مثلا”: کوله، هدلایت، کیف کمکهای اولیه، کپسول گاز و…

  83. اکبر گفت:

    با تشکر از راهنمایی شما دوست عزیز
    دوستانی که در خصوص فصل زمستان تجربه دارن نیز لطف کنن تجربیات خودشون و شرایط صعود رو به اشتراک بگذارن تا من و یا کسانی که به تازگی علاقمند به ورزش زیبای کوهنوردی شده اند بتوانیم استفاده کنیم.
    با تشکر

  84. محمدرضا گفت:

    سلام عزیز
    ممنون از گزارش خوبتون
    مدت زمانِ از پناهگاه امیری تا قله چقدره؟

  85. آتوسا گفت:

    سلام سال نو مبارک
    من از اصفهان اومدم، فردا جمعه قصد صعود به قله توچال رو دارم. فقط تو این شرایط جوی میخواستم بپرسم بهترین راه کجاست؟
    ممنون از اطلاعاتی که در اختیار کوهنوردان قرار میدید.
    برای هماهنگی با گروه شما چیکار باید کرد؟

    • مهزیار گفت:

      سلام آتوسا جان، سال نو شما هم مبارک
      خوش اومدید و عذر میخوام که اینقدر دیر و بعد از صعود شما دارم جوابتون میدم!
      در شرایط جوی خراب، صعود نکردن بهترین راه است. ولی در صورت صعود، بهترین راه از مسیر ولنجک است (ایستگاه ۵ > ایستگاه ۷ > قله)
      برای اطلاع از فراخوان های گروه میتونید منوی (دریافت فراخوان ها) مطالعه نمائید.
      موفق باشی کوهنورد

  86. میثم گفت:

    سلام
    من این هفته میخوام برم توچال امیدوارم بتونم، توان بدنی دارم ولی بعد از ۱۷ سال سیگار رو ترک کردم، فتح قله برام مثل استارت یک زندگی پر از تلاشه امیدوارم خدا کمکم کنه

  87. کاوه گفت:

    با تشکر از مطالب خوبتون
    به کمک مطالب مفید هفته گذشته به توچال صعود کردم. با وجود اینکه سالهاست کوهنوردی میکنم اما تا الان توچال نرفته بودم. فکر میکردم یک کوه آسان هست و ارزش صعود ندارد.
    اما بعد از صعود نظرم عوض شد. صعود به توچال از مسیر دربند نیاز به ۲۱۵۰ متر صعود ممتد داره که از خیلی قله های بالای ۴۰۰۰ متری ایران بیشتر هست. فرود از قله تا دربند به صورت پیاده هم به خاطر کم کردن ارتفاع ۲۱۵۰ متری کار بسیار سختی هست. به عنوان مثال صعود به قله سبلان با استفاده از ماشینهای محلی برای رسیدن به پناهگاه فقط ۱۳۰۰ متر صعود نیاز داره.
    فقط نکته ای که دوستان باید در نظر بگیرند همانطور که در این پست و نظرات خیلی به اون اشاره شده در نظر گرفتن زمان و انرژی کافی برای فرود از توچال هست. بسیاری از کسانی که آسیب میبینند یا دچال مشکل میشن هیچ فکری راجع به فرود نداشتند.
    نکته بعدی اینکه فرود با پای پیاده از قله به دربند و بعد از خستگی صعود، به مراتب از صعود به قله سخت تر است و اگر در صعود خسته شدید بهتره از تله کابین برای برگشت استفاده کنید.
    امیدوارم همه کوهنوردان همیشه سالم و تندرست باشن

  88. آیدا گفت:

    سلام
    من می خوام هفته بعد به سبلان برم ولی از بیماری ارتفاع می ترسم. کوهنوردی مرتب انجام میدم اما تا به حال بالاتر از ایستگاه پنج نرفتم. این هفته از مسیر کلکچال میخوام به قله برم تا آمادگی خودم رو بسنجم. به نظرتون چطور می تونم به خودم اعتماد کنم و اینکه صعود به سبلان نسبت به صعود به توچال چقدر سختتره؟

  89. محمد گفت:

    بسیار خلاصه و مفید
    حالشو بردیم

  90. ایرج گفت:

    سلام
    خیلی عالی مسیر رو مشخص کردید برای ما که از همدان میایم
    ممنون

  91. خیلی بابت مطلب خوب و پاسخگویی به کامنت ها که همش رو خوندم ممنونم
    من فردا ساعت ۱۶:۳۰ به همراه دوستانم که تجربه صعود دارند ان شاالله راهی میشیم. من دو روز پیش تمرینی از ولنجک تر ایستگاه ۲ رو رفتم دیدم اکی هست بدنم تا چند برابر اینو میکشه. البته تجربه کوه پیش از این نداشتم اما تجربه طبیعت گردی خلخال به اسالم با پیاده روی سنگین حدود ۸ ساعت رو داشتم و برام سبک بود. میدونم با کوه فرق میکنه ان شاالله می خوام برم واسه قله، البته تا جایی که بتونم. هر جا لازم باشه برمیگردم اصراری واسه قله نیست. ایستگاه پنج رو هدف گذاشتم، ببینیم چطور میشه. برگشت هم با تلکابین میایم. به امید خدا آهسته پیوسته میرم بالا

  92. لیدا بصیرت گفت:

    مرسی بابت تمام توضیحات و راهنمایی های دقیقتون
    من تازه شروع کردم کوهنوردی رو و دوست دارم‌ مرداد ماه روی قله توچال باشم، امیدوارم که بتونم و از پسش بربیام، اینکه عکس گذاشتین پایین توضیحات واقعا” عالی بود.

  93. ماریا گفت:

    با سلام و درود و تشکر بابت توضیحات خوبتان
    من بعد از چند بار ایستگاه ۲ توچال رفتن و یکبار این اواخر پلنگچال رفتن قصد رفتن به قله توچال را به تنهایی در روز پنچ شنبه را دارم
    خواستم ببینم آیا تنهایی امنیت هست یا اینکه جمعه بهتره؟
    و اینکه اگر بخواهم در پناهگاه شبر پلا شب بمانم امنیتش چطوره و آیا حتما باید کیسه خواب داشت!؟یا یک زیر انداز کافیست؟
    ممنون از راهنماییتون

    • محمد گفت:

      نگران نباشید امسال دو بار صعود انفرادی داشتم
      شیرپلا کاملا” امنه شبی ۵۰ تومن میگیرن، میتونید تو سالن عمومی بخوابید.
      در ضمن اتاق مردان و زنان از هم جداست تخت و پتو و همه چی داره.
      رستوران هم داره قیمت ها هم خوبه، بدیش اینکه که شبها از صدای خروپوف نمیتونید بخوابید.
      یکبار که جمعه شیرپلا بودم هیشکی نبود من بودمو رفیقمو کارکنان پناهگاه راحت میشد خوابید.

  94. Hamid گفت:

    بسیار عالی بود

  95. جانان گفت:

    سلام شبتون بخیر
    کسی از دوستان هست اینجا که در تاریخ ۴ یا ۵ آبان ماه امسال به قله توچال صعود کرده باشه؟
    ممنونم میشم جواب بدین
    سوال داشتم از خدمتتون
    انشاء الله بتونید راهنمایی بفرمایین
    سپاسگزارم

پیام خود را بنویسید: