Skip to: Content | Sidebar | Footer

چطور یک کوله پشتی مناسب انتخاب کنیم؟

چه چیزهایی را هنگام خرید کوله پشتی باید مد نظر قرار دهیم؟ چه ویژگی های خاصی باید کوله پشتی داشته باشد؟ اینها سوالاتی است که من به هنگام خرید کوله پشتی از خودم می پرسم. در نظر داشته باشید که ما نمی توانیم یک مدل و نوع خاصی از کوله پشتی را به شما پیشنهاد دهیم! موارد و پیشنهاد هایی که در این مقاله به شما ارائه می دهیم مبتنی بر تجربه ما از کوهستان و طبیعت گردی در ۲ دهه می باشد.

همیشه به یاد داسته باشید که یک کوله پشتی باید:

◄ طراحی مناسب و اندازه درستی داشته باشد.
◄ مطمئن و راحت روی پشت نشسته و اطراف کمر را بگیرد. (مخصوصا” هنگام افزایش وزن کوله)
◄ شانه ها و گردن را آزار ندهد، در غیر این صورت صدمات و آسیب های جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

مواردی که هنگام خرید کوله پشتی باید در نظر بگیرید:

۱- طول مدت سفر:

اولین پاسخ را باید به این سوال داد که: چه فاصله ای را می خواهید طی نمائید؟ طول برنامه و مقدار لوازم و وسایلی را که نیاز دارید را مشخص کنید. این به نوبه خود به شما کمک می کند تا اندازه و سایز کوله پشتی را انتخاب کنید.

اگر شما تازه کوهنوردی را شروع کرده اید باید بدانید که کوله پشتی برنامه های یک روزه با باری به وزن تقریبی ۵ تا ۷ کیلوگرم، با پیاده روی تا حدود ۱۳ کیلومتر با کوله پشتی های برنامه های چند روزه با باری حدود ۱۵ کیلوگرم، و پیاده روی ۱۹ کیلومتر متفاوت بوده و فرق دارد. علاقمندان و مشتاقان به کوهنوردی و طبیعت گردی معمولا” چندین کوله پشتی مناسب برای برنامه های مختلف دارند.

۲- مسیر کوه پیمایی:

از خود بپرسید مشخصات و ناحیه ای که می خواهید با کوله پشتی به آنجا بروید کدام است؟ شما می خواهید در یک مسیر ساده و نسبتا” آسان پیاده روی نمائید؟ یا تپه نوردی در یک مسیر باز و گسترده با کمی تلاش بیشتر را می خواهید آغاز کنید؟ و یا مسیرهای ناهموار با پستی و بلندی و سختی مسیر زیاد و جدی تری را انتخاب کرده اید؟ باید کوله پشتی را مناسب و مطابق با شرایط یاد شده انتخاب کنید.

اگر کوله پشتی به اندازه کافی بزرگ نیست و نمی توانید وسایل تان را تماما” داخل کوله پشتی قرار دهید، می توانید از تسمه هایی برای بستن وسایل اضافی و حمل آنها در انواع مسیرها استفاده نمائید، ولی این ممکن است مشکلاتی را به همراه داشته باشد، به طور مثال: سر و صدا و یا گیر کردن به اطراف. اگر می خواهید کوله شما به صورت یکنواخت و ثابت قرار گیرد باید لوازم داخل کوله را طوری قرار دهید که هیچگونه فضای خالی بین آنها نباشد، و این وسایل هیچ تکان و لرزشی نداشته باشد، در غیر این صورت در صعود از شیب های تند و فرودها دچار مشکل خواهید شد.

۳- نوع سفر یا گردش:

فکر کنید که چطور دوست دارید به وسایل تان دسترسی داشته باشید. اگر شما میل دارید که قمقمه آب و کیسه غذای خود را در قسمت بالای کوله پشتی قرار دهید دیگر نیازی نیست که کوله پشتی شما حتما” دارای قسمت های مختلف باشد، و یا اگر تصمیم دارید در کوهستان و طبیعت شب مانی داشته باشید، نیاز به کوله ای دارید که بخش نگهداری وسایل شب، مثل: چادر و کیسه خواب را جدا داشته باشد. اگر می خواهید جدی تر به کوهنوردی بپردازید، باید وسایلی مانند: باتوم، گتر، طناب انفرادی و زیر انداز و… را با خود حمل کنید، باید کوله پشتی انتخاب کنید که برای این منظور طراحی شده باشد.

اگر زیاد عکس می گیرید و لوازم و تجهیزات عکاسی با خود حمل می کنید نیاز به کیف یا کوله پشتی مخصوص عکاسی دارید. تا جایی که ممکن است خواسته هایتان را از یک کوله پشتی و وسایلی که می خواهید با آن حمل کنید با فروشنده در میان بگذارید.

۴- وزن کوله پشتی و مناسب بودن آن:

برای کوهنوردان حرفه ای داشتن چندین کوله پشتی با سایزهای مختلف و وزن های متفاوت از ضروریات است. برای کوهنوردی به سبک ترین کوله پشتی ممکن نیاز دارید تا به شما اجازه حمل مواد ضروری را بدهد. برای خرید، کوله پشتی های مختلف را پس از پر کردن تست کنید و در نهایت یکی را که از همه راحت تر است انتخاب نمائید. وزن کوله پشتی که حمل می کنید نباید از ۲۵ درصد وزن خودتان بیشتر باشد. البته مواقعی است که مجبور به این کار می شوید و چاره ای نیست. مثل: صعود های حرفه ای چند روزه که مجبور به حمل چادر و کیسه خواب و وسایل و تجهیزات فنی خواهید بود.

۵- اندازه و سایر کوله پشتی:

اگر قصد حرکت در مسیر چند روزه را با یک راهنما دارید باید یه کوله پشتی متناسب با مدت زمان برنامه انتخاب کنید. در این صورت به یاد داشته باشید که هر چقدر کوله شما بزرگ تر باشد و لوازم بیشتری بردارید کوله شما سنگین تر خواهد شد! (به یاد داشته باشید که وزن کوله باید با قدرت بدنی شما هم متناسب باشد) بنابراین همیشه سعی کنید کوچک ترین کوله ای را که در برنامه نیاز دارید حمل کنید، به استثناء زمانی که قصد انجام صعودهای بخصوصی با لوازم و تجهیزات زیاد را دارید.

۶- آنچه که بدن به آن نیاز دارد:

از موارد دیگری که در انتخاب کوله پشتی باید در نظر گرفت مشخصات یا فیزیک بدن است. آیا شما بلند قد و لاغر هستید؟ یا کوتاه قد و چاق؟ بدن تان از انعطاف پذیری خوبی برخوردار است یا خیر؟ آیا چهارشانه هستید؟ باید مطمئن شوید وزن کوله به طور راحت در بالا و اطراف باسن قرار گیرد، نه اطراف شانه های شما. آیا مرد هستید یا زن؟ زیرا برای بانوان کوله های بر اساس نوع فیزیک آنها طراحی شده می شود.

نکته: کوله ای را انتخاب کنید که به نسبت دیگر کوله ها مناسب فیزیک بدن شما باشد.

مترجم: سید جواد تبریزی
منبع: فصلنامه کوه (شماره ۶۱)‏


۹ دیدگاه نوشته شده است! دیدگاه خود را بنویسید:

  1. بسیار جامع و مفید بود

  2. سلام
    بسیار کامل، جامع و کاربردی بود.
    امیدواریم که همیشه شاد باشید و آرام

  3. مرتضي گفت:

    سلام
    توضیحات کامل بود.
    من اگر کوله پشتی بخواهم که بیشتر جنبه مسافرتی (گردش و تفریح) داشته باشد چه برند و مدلی را پیشنهاد میکند؟

  4. سلام به آقای کوهنوردحرفه ای…
    بنده یه مسافر خوشحال آماتور هستم که اغلب خودمو با تورهای یکروزه تو دشت و دمن و کوه و جنگل سرگرم می کنم. البته گفته باشم در صدد حرفه ای شدن هستما ولی خوب چه کنیم سنی ازمون گذشته دیگه فتح کوههای تولید داخل کلاس نداره. خودتون که بهتر می دونید قله های کوتاه ایران ما رو ببینند زیادی هیجان زده می شند طفلکی ها فعلا ظرفیت پذیرش ما رو ندارند. آقا ما فقط تو کار قله های اینترنشنالیم 🙂 منم مثل آقا مرتضی یه کوله برای سفرهای این مدلی می خوام منتها یه سوال کوله آقایون با خانوما چه فرقی می کنه؟ الان من خانومم، دنبال کوله با چه مشخصاتی بگردم؟ قدم ۱۷۶ چهارشونه هم هستم. کوله آقایون به کارمون میاد؟

    • مهزیار گفت:

      سلام بر شما دوست عزیز
      دنبال کوله ای بگردید تا مناسب برنامه ای که میخواهید استفاده کنید باشد، نه بزرگ و نه کوچک… اصولا” کوله های بانوان باریک تر طراحی میشود. بهتره که برای تست و انتخاب به میدان منیریه (فروشگاه های لوازم کوهنوردی و گردشگری) بروید.
      اگر باز هم سوالی بود با من تماس بگیرید: ۰۹۳۸۱۰۰۴۴۸۳

  5. عرضه کننده کالا و تجهیزات ورزشی
    انواع لوازم کوهنوردی (کوله، کفش کوه، گتر، چادر، کیسه خواب و…)
    در اسپرتینگ شاپ http://sportingshop.ir

پیام خود را بنویسید: